Visuele communicatie, wat is dat?

Grond houdt zich dagelijks bezig met visuele communicatie. Maar wat is visuele communicatie precies? En wat is de kracht ervan?

Visuele communicatie maakt gebruik van vormtaal of beeldtaal. Waar een schrijver woorden gebruikt voor een verhaal, vertelt een vormgever of ontwerper zijn verhaal – of dat van de opdrachtgever – met beelden en vormen. Een universele taal die iedereen verstaat.

Bekijk deze logo’s eens. Om aan te geven hoe krachtig visuele communicatie is, stel ik je de volgende vraag: Zou je je salaris maandelijks laten storten op een bank welke de kleuren van de griekse vlag in zich draagt (logo links)? Waarschijnlijk niet zo snel. Een bank wil zekerheid en vertrouwen uitstralen en dat belangrijke gevoel van vertrouwen ontbreekt door dit onhandige kleurgebruik.

De oranje kleur die ING heeft gekozen is niet voor niets. Met deze kleur zijn we juist zeer vertrouwd omdat die gerelateerd is aan ons koningshuis.

En nu de vorm. Dat ING de leeuw als beeldmerk gebruikt is niet toevallig. De leeuw is de absolute heerser in het dierenrijk. Geen enkel ander dier is machtiger dan de leeuw. Met andere woorden, die leeuw bewaakt je centjes wel. De boodschap is: bij ons kun je je salaris veilig laten storten.

Nu heb ik ter illustratie een flamingo gebruikt. Het heeft een goede kleur, maar de verkeerde vorm, namelijk een instabiele kwetsbare vogel.

Natuurlijk zoeken we uit welke bank bijvoorbeeld de beste rente biedt. Maar wij mensen maken niet alleen rationele keuzes. Voor een groot deel maken we beslissingen ook met ons gevoel. Daarom is goede visuele communicatie van onschatbare waarde.

 

Een ander voorbeeld van vormtaal:

Als ik je vraag om – zonder op het prijskaartje te kijken – te zeggen voor welk pak van onderstaande verpakkingen je het minste betaalt aan de kassa, zul je het linker pak aanwijzen.

Het is misschien niet de mooiste verpakking. En ook niet de opvallendste. Maar dat is ook niet het belangrijkste. De linker verpakking communiceert vooral: “ik ben de goedkoopste” en dat is precies wat het moet doen. Dit merk wil de goedkoopste zijn. Gebruik van de juiste visuele communicatie dus.

Grond ontwerp definieert bij elke opdracht altijd eerst samen met de opdrachtgever de doelgroep. Wie willen we aanspreken? En daarna de boodschap. Wat willen we de doelgroep vertellen? Vervolgens kunnen we gefundeerd de juiste vormtaal inzetten.